wtorek, 2 października 2012

W roli głównej pomarańczowe nagietki

W tym roku po raz pierwszy od dziesięciu lat posiałam nagietki. Prawdą jest,że nasiona przezimują w ziemi i na wiosnę wyrosną.Tym razem chciałam mieć małe poletko nagietków, więc  zasiałam więcej.Kwitły całe lato i kwitną nadal. Zbierałam do bukietów,robiłam herbatkę, musujące kule do wanny przepis tutaj.Zrobiłam też nalewkę.
 Zdjęcia oczywiście mam, bo jakże mogło być inaczej :)). Na pewno pokażę :))
O zaletach tego niepozornego pomarańczowego kwiatka napisano już tomy.Nic w tym dziwnego, wszak to panaceum na boleści i przypadłości wszelakie:). Nie bez przyczyny nosi nazwę nagietek lekarski.
Dzisiaj przygotowałam mydełko nagietkowe. Jak to zrobiłam? Bardzo prosto:) Naturalne , białe mydło należy zetrzeć na tarce, ustawić na garnku z wodą i stopić. Jest to dosyć czasochłonne:(. Należy często mieszać. Można dodać troszkę wody, by przyspieszyć proces.Do rozpuszczonego mydła dodać płatki nagietka /bez  brązowych środków/.Oczywiście można dodać 1-2 kropelki olejku zapachowego. Mydło o konsystencji  budyniu wlać do przygotowanej foremki. Mogą być piękne, ozdobne. Można wylać do płaskiego naczynia i wykrawać potem np. serduszka. Moje mydełko wylądowało w kartoniku po śmietanie. Foremkę można delikatnie przetrzeć oliwą, by potem łatwiej było wyjąć.Po wystudzeniu wyjmujemy i tak jak w moim przypadku kroimy.Teraz należy mydło zostawić do wysuszenia  na kilka dni.
W zeszłym roku robiłam mydło "od początku" z użyciem różnych tłuszczów, sody kaustycznej, wody destylowanej.Dość skomplikowane....Takie mydło musi dojrzewać kilka ładnych tygodni.W tym czasie następuje proces zmydlania itp, itd :))) Wcześniej nie można go używać.  Do gwiazdki , na prezenty jeszcze bym zdążyła.....muszę pomyśleć nad tym.Jeśli nie,  to zawsze można zrobić takie mydełka, jak tu dzisiaj opisałam.Proste w wykonaniu, a jakie ładne!













                                     tu  zaraz po wyjęciu z pudełka, jeszcze przed krojeniem


              ciekawostki dotyczące nagietka   /zródło- wikipedia/
  • Pierwsze wzmianki o zastosowaniu nagietka w medycynie pochodzą z XII w.
  • W przeszłości liście były wykorzystywane jako warzywo.
  • Z kwiatów brzeżnych otrzymuje się barwnik stosowany w przemyśle spożywczym do barwienia tłuszczów (margaryn) i żółtych serów.
  • Nagietkowi od wieków przypisuje się właściwości magiczne. Jego wysuszone płatki rozsypane pod łóżkiem czy włożone pod poduszkę w płóciennym woreczku przynosić mają spokojny sen. Noszone zaś w pomarańczowym woreczku na wysokości splotu słonecznego, odpędzać mają wszelkie lęki, zwidy i strachy.
  • Kwiat nagietka może służyć jako barometr, pozwala bowiem przewidywać pogodę. Jeśli rano przed godziną 9.00 płatki nagietka są rozchylone i ułożone równolegle do ziemi, oznacza to, że w tym dniu nie będzie deszczu

84 komentarze:

  1. Śliczne rzeczywiście,piękna jesienna kolorystyka :) Pozdrawiam D.

    OdpowiedzUsuń
  2. Piękne! A mydło pewnie niezwykle aromatyczne:)

    pozdrawiam słonecznie:)

    moje aniutkowo

    OdpowiedzUsuń
  3. Jakie słoneczne te nagietki.
    Wspaniale prezentują się mydełka z ich płatkami.
    Z ilu mydełek robiłaś tę porcję powyżej?
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  4. Piękne nagietki a mydelko cudo, jestem pod wrażeniem....pozdrawiam...

    OdpowiedzUsuń
  5. Jestem zachwycona. Zdjęcia prześliczne.
    Kolor nagietków rozświetla cały blog!
    Przypuszczam, że mydełko jest bardzo delikatne.
    Świetny pomysł na prezent gwiazdkowy!
    Żałuję, że u mnie nagietki już się kończą.
    Kwitną pojedyncze.
    Serdecznie pozdrawiam:)

    OdpowiedzUsuń
  6. Też kiedyś próbowałam rozpuścić "Białego Jelenia" niestety coś robiłam nie tak bo nie wyszło.A szkoda, bo Twoje mydełka są prześliczne- ta kolorystyka.Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  7. Powiem Ci, że mi kiedyś też się nie rozpuściło....:( wyczytałam gdzieś,że mogło być stare. Tzn. nie zepsute, tylko wysuszone na wiór. Nie wiem czy to prawda.Dzisiaj przebiegało sprawnie, ale tez długo, bo jakąś godzinkę. Powolutku aż do skutku :)

    OdpowiedzUsuń
  8. Fantastyczny pomysł, kwiaty jak i mydełko prezentują się wspaniale. Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  9. Powolutku gwiazdkowe prezenciki sie robią:))

    OdpowiedzUsuń
  10. Ależ świetny pomysł na drobne upominki, piękne mydełka:)pozdrawiam:)

    OdpowiedzUsuń
  11. Niepozorny kwiatek a tyle zastosowań - śliczny prezencik:)
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  12. Mydełka są śliczne!! wspaniały i prosty jak się okazuje sposób! pozdrawiam Basia

    OdpowiedzUsuń
  13. kwiatek ma energetyczny juz kolor,mydelka jakie fajne zrobilas,jak pisalas o robieniu mydla myslalam ze jakas kanciata kostka Ci wyszla,a tu prosze jak sie zdziwilam:Pmysle ze na taki prezent kazdy by sie ucieszyl:P

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja kiedyś dostałam w prezencie mydełko z cynamonem własnej roboty i wtedy postanowiłam spróbować sama :)

      Usuń
    2. z cynamonem kusialo miec obledny zapach

      Usuń
  14. PIEKNIE!!!-jaki piekny kolor trawy-jak te mydełka SLICZNIE wygladają!!.Pozdrowienia i podziekowania za te widoczki-echh

    OdpowiedzUsuń
  15. mydło achhhhh cudnie wygląda nie pomyślałabym nawet że tak można zrobić :))

    nagietki uwielbiam bo moja babcia miała ich zawsze cały ogródek :)))

    pozdrawiam ciepło

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Lubię nagietki, mi również przypominają dom Babci....
      Gorąco Cie pozdrawiam:)

      Usuń
  16. piękne zdjęcia a mydełka robię z białego jelenia z dodatkiem olejków aromatycznych i ziół są wspaniałe..pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  17. Śliczne kwiatki i mydełko, ale zaciekawiły mnie kule musujące do kąpieli, może i tym przepisem sie podzielsz? :))Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję za miłe słowa:)
      O kulach do kąpieli pisałam w poście o lawendzie. Tam też jest przepis:)))

      Usuń
  18. Ja zawsze kupowalam takie mydelka, a tutaj taka prosta metoda na samodzielne wykonanie :)))
    Pozdrawiam cieplutko.

    OdpowiedzUsuń
  19. Taki niepozorny nagietek i tyle może:))mydełka wyglądają bardzo ładnie,nigdy nie robiłam mydełek tym razem spróbuję:)))Pozdrawiam serdecznie

    OdpowiedzUsuń
  20. przepiękne te mydełka:)) aż się do nich uśmiechnęłam:))) pozdrawiam ciepło

    OdpowiedzUsuń
  21. przepiękne te mydełka :-)) efektowne bardzo :-)

    OdpowiedzUsuń
  22. Zamknęłaś trochę lata w tym mydełku, potem zimą korzystając z niego można powspominać, pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  23. Przepiękne te mydełka i jaki świetny pomysł na prezent:)

    OdpowiedzUsuń
  24. i nagietki, i mydełka po prostu zwalają z nóg! pomysł wart zapamiętania! pozdrowionka:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. ...a gdybyś zapomniała, zawsze możesz przywędrować do mnie:))

      Usuń
  25. super i ja zrobię jakieś ...:)Biały jelen byłby dobry ?

    OdpowiedzUsuń
  26. czuję się zinspirowana:)) JUŻ DAWNO MNIE KUSIŁO NA ZROBIENIE MYDEŁEK:)) nagietki urosły Ci cudowne:))

    OdpowiedzUsuń
  27. Ojej jakie fantastyczne te Twoje pomarańczowe inspiracje. Kwiatki są niesamowitego koloru... i te mydełka! :))) ślicznie wszystko skomponowałaś
    pozdrawiam ciepło

    OdpowiedzUsuń
  28. Ce sapun frumos,imi place mult de tot.Numai bine!

    OdpowiedzUsuń
  29. naprawdę wspaniały, nigdy nie widziałem tak ser, szkoda że nie ma tu ze mną jeść to volentieri.ciao

    OdpowiedzUsuń
  30. Przepiękne te ogromne NAGIETY, bo nie wiem jak je nazwać, tak są rasowe:))))).
    A mydełka cudne, aż do zjedzenia, bo kojarzą mi się z jakąś słodkością!
    Tęsknię za poletkiem pomarańczu i spokojnym topieniem mydeł........
    Buziaki!

    OdpowiedzUsuń
  31. Witaj! Bardzo dziękuję za odwiedzinki i miłe słowo!!! Mydełka wspaniałe - mam ogromną ochotę takie zrobić, tylko nie wiem czy jeszcze uda mi się znaleźć w ogrodzie mamy nagietki :)
    Pozdrawiam cieplutko i jeśli pozwolisz rozgoszczę się w Twoim domku :)

    OdpowiedzUsuń
  32. Witam cieplutko w ten pochmurny dzien:)Dziekuje za odwiedzinki,a te mydelka to super sprawa,tylko nagietka u mnie brakuje, ale to nic jakos dam rade:)swietny pomysl,naprawde:)pozdrawiam i do nastepnego postu,chocaz troszke jeszcze zostane bo wszystkiego jeszcze nie obejzalam,ciao

    OdpowiedzUsuń
  33. Ależ cudownie wyglądają te mydełka.W towarzystwie kwiatków jeszcze ładniej.Może spróbuję też zrobić,kuszące bardzo.BARDZO lubię do Ciebie zaglądać,zawsze czymś nas zaskakujesz.Pozdrawiam serdecznie.

    OdpowiedzUsuń
  34. Spróbuję zrobić mydełko lawendowe wg Twojego przepisu :) A - i dużo zdrówka :)

    OdpowiedzUsuń
  35. Ciekawe te mydełka, jeszcze nigdy nie robiłam...

    OdpowiedzUsuń
  36. Kiedyś też robiłam takie mydełka. Fascynująca zabawa. A jako formy służyły mi zwykłe foremki do ciastek. Pozdrawiam autorkę ciekawego bloga

    OdpowiedzUsuń
  37. świetny pomysł :)
    pozdrawiam
    Ag

    OdpowiedzUsuń
  38. Świetne mydełka:) chciałabym umieć takie robić. Nagietek cenię jako wszechstronne ziele.

    OdpowiedzUsuń
  39. Great site you have got here.. It's hard to find good quality writing like yours these days. I seriously appreciate people like you! Take care!!

    My blog ... wedding dresses

    OdpowiedzUsuń
  40. Can I just ѕay what a гelіef tο find
    sоmeоnе that truly undегstаnds ωhat
    they are talκing about oveг the internеt.
    Yоu actually reаlize how to bring аn
    issuе tо light and make it impoгtant. A lоt moгe рeoplе
    havе to chеck this out and understanԁ this
    side of уоur story. It's surprising you aren't
    more poρulaг since yοu most cеrtainly haνe the gift.


    Feеl freе tо ѵisit my blog post
    ... seopressor wordpress plugin

    OdpowiedzUsuń
  41. If уou ωаnt to take a gοoԁ deal frοm thiѕ paragraρh
    then you haѵe to apply thеse mеthodѕ to
    уouг wоn ωebsite.

    Feеl free to vіsіt my blоg: http://www.facebook.com/

    OdpowiedzUsuń
  42. An outѕtanԁing ѕhare! I've just forwarded this onto a friend who has been doing a little research on this. And he in fact ordered me lunch simply because I stumbled upon it for him... lol. So allow me to reword this.... Thanks for the meal!! But yeah, thanks for spending time to discuss this subject here on your web site.

    My website: pinterest.com
    my web page > Get blogs plugin

    OdpowiedzUsuń
  43. You actually make it appear so easy along with your presentation but I in finding this
    topic to be actually something that I think I would never understand.
    It kind of feels too complicated and very large for me.
    I am having a look forward for your next submit, I'll try to get the dangle of it!

    Also visit my web page - SEO

    OdpowiedzUsuń
  44. I love your blog.. very nice colors & theme. Did you design this website yourself or did you hire
    someone to do it for you? Plz reply as I'm looking to construct my own blog and would like to find out where u got this from. thank you

    Feel free to surf to my homepage; seo

    OdpowiedzUsuń

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...